Plangroep vergroot impact en breidt financiële zorgverlening uit naar de particuliere sector
De laatste tijd worden steeds meer huishoudens geconfronteerd met hogere energielasten door de oorlog in Oekraïne. Zijn de boodschappen in het winkelmandje aanzienlijk duurder geworden, stijgen de zorgnota’s, de benzine, hypotheekrentes en zien we hoe dit kan leiden tot een tekort aan de meest basale vormen van levensonderhoud. Over deze ontwikkeling maakt Plangroep zich grote zorgen, want waar dit voorheen de groep financieel kwetsbare cliënten raakte in de samenleving, zien we nu een verschuiving naar de middeninkomens.
Ook werkgevers zien in toenemende mate dat medewerkers zich zorgen maken. Zorgen over geld heeft grote impact op het functioneren van medewerkers, hun geluk en ziekteverzuim. Het praten over financiën is voor veel mensen spannend en valt buiten de comfortzone en gemiddeld wacht men 5 jaar voordat er een hulpvraag over financiën wordt gesteld. De financiële problemen zijn dan inmiddels verveelvoudigd en onoverzichtelijk geworden. Door medewerkers preventief financiële zorgverlening te bieden, stapelen problemen zich minder snel op. Sinds kort helpt Plangroep werkgevers bij de financiële hulpvraag van medewerkers met hun kennis van de schuldhulpverleningsmarkt. Want, hoe bereik je als werkgever je medewerkers in een vroeg stadium? Hoe bouw en behoud je een veilige omgeving voor medewerkers om te praten over financiën? Plangroep vervult deze rol als financieel zorgverlener.
De aanpak
De behoefte van de werkgever wordt zorgvuldig in kaart gebracht. Plangroep implementeert een telefonische helpdesk voor financiële vragen en staan van 09.00-17.00 uur klaar voor de medewerkers met specialisten uit het werkveld. Naast de telefonische helpdesk is er een persoonlijke afspraak op locatie mogelijk, voor persoonlijke aandacht en benadering. Samen met de medewerker onderzoeken we de mogelijkheden. Uiteraard staat de hulpvraag en behoefte van de medewerker hierbij centraal.
De impact
Na een pilot periode van 6 weken bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, is Plangroep per 1 december definitief gestart met haar dienstverlening. Inclusief de pilotperiode zijn er inmiddels 44 medewerkers van het UMC geholpen. Denk hierbij aan medewerkers die aangeven de grip op zijn of haar financiën verliezen, rekeningen niet kunnen betalen, gestegen energieprijzen en daling van het inkomen. Met de adviezen van Plangroep komen de medewerkers weer uit met hun budget en krijgen ze de hulp die nodig is. Ook als deze hulp buiten Plangroep ligt. Denk hierbij aan maatschappelijk werkers of het juridisch loket. Plangroep maakt impact en krijgt dit ook terug van de medewerkers die geholpen zijn.
Over Plangroep
Plangroep is financieel zorgverlener en biedt mensen met schulden een oplossing voor hun financiële problemen. Of het nu gaat om schuldhulpverlening, budgetbeheer, vroegsignalering, budgetcoaching, preventie of beschermingsbewind. Het gaat vaak om een kwetsbare groep mensen die (gedeeltelijk) hun financiën uit handen geven waarbij zij hen zo goed en transparant mogelijk helpen het leven weer op de rit te krijgen. Dit doen zij al 30 jaar namens gemeenten, zorginstanties, woningcorporaties en schuldeisers. Kenmerkend voor de aanpak van Plangroep is dat zij kennis en ervaring inzetten bij de ontwikkeling van nieuwe initiatieven om schuldenproblematiek te voorkomen. Mensen financiële zorg leveren met een duurzaam resultaat is ons hoogste doel.